Wracam z serią jak poradzić sobie z dziecięcymi napadami płaczu, złości, furii. Ciągle zastanawiam się nad podłożem tych wybuchów, myślę, że jak rozłożę je na części pierwsze to łatwiejsze będą do oswojenia. To, że dziecko nie potrafi radzić sobie z nagromadzonymi w swoim małym ciałku emocjami to wiem. Wiem też, że małe dzieci nie robią nam na złość – tu w ogóle nie o nas chodzi. Dwulatki działają bez motywów, nie kalkulują, nie potrafią nawet przewidzieć skutków. Dopiero około trzeciego roku życia zaczynają być świadome swej woli i rozwijają ją. To wszystko wiem. Ale potrzebuję więcej. Kopię więc głębiej.

dzieckiem kieruje silna potrzeba rozwoju

Jakby zastanowić się jaką potrzebę rozwojową muszą zaspokoić w danym momencie?  Bo to, co kieruje dzieckiem, jego działaniami, to silna potrzeba rozwoju, nauki, doskonalenia umiejętności, poznawania świata. To co, między innymi, powoduje napady furii to nagle występujące przeszkody w tejże nauce: rodzic, który wsadza syna do samochodu, gdy ten wspina się po raz nasty na sznurkową drabinkę na placu zabaw; mama, która chce nakarmić córkę wsadzając jej łyżeczkę do buzi, nie pozwalając na uprzednie organoleptyczne zbadanie zawartości łyżeczki (czyli powąchanie, pomacanie, umorusanie siebie i wszystkiego wokół); klocek za duży by zmieścić się w mały otwór; but, który nie chce włożyć się na stopę. Dla dorosłych, których zasób doświadczeń jest o kilkadziesiąt lat większy to błahostki. Ale te właśnie drobnostki mogą nawet najpogodniejsze dziecko wprowadzić nagle w stan, delikatnie mówiąc, rozchwiania emocjonalnego. Zatrzymajmy się wtedy i zastanówmy w jakiej fazie rozwoju jest nasze dziecko, jakie okienko możliwości ma otwarte i czego pragnie sie uczyć.

fazy wrażliwe – okienka możliwości

Te fazy wrażliwe dziecka to odkrycie Marii Montessori sprzed ponad stu lat. Poznanie ich pomoże nam zrozumieć dziecko i właściwie zareagować w poszczególnych sytuacjach by wesprzeć jego rozwój. Jest to czas, w którym dziecko naturalnie jest czymś zainteresowane, bardzo szybko i z łatwością chłonie dane umiejętności. Gdy przeszkodzimy dziecku i okienko się zamknie, to już nigdy z taką łatwością i szybkością dziecko nie posiądzie danej wiedzy. Właśnie dlatego maluchy z taką pasją ćwiczą daną umiejętność, powtarzając ją w nieskończoność. Dla dorosłych może być to niezrozumiałe, wręcz obsesyjne. Wrzucanie kulki do pudełka tysiąc razy, przecinanie nożyczkami kartki na dziesiątki malutkich kawałków. Kiedykolwiek widzimy takie powtarzające się (do znudzenia) aktywności możemy być pewni, ze jakaś wielka nauka się dzieje. I dzieje się z natury. Wynika z głębokiej potrzeby.

umożliwmy dziecku ćwiczenie umiejętności

Jeśli więc jesteśmy z wizytą u znajomych a nasze dziecko chce wdrapywać się po schodach mamy tylko jedno wyjście. Pozwólmy na to. Oczywiście sami również spędzimy pół przyjęcia na schodach. Czasami jednak trzeba szybko dojechać gdzieś samochodem a dziecko chce maszerować. Pokażmy mu, że rozumiemy jego potrzebę ruchu. Powiedzmy: rozumiem, że chcesz iść pieszo. I postarajmy się tak zorganizować resztę dnia, żeby dziecko mogło zaspokoić swoją potrzebę ruchu. Jeśli ją zaspokoi, prawdopodobnie następnym razem bez oporu wsiądzie do samochodu.

obserwujmy dzieci

W wielkim skrócie: małe dzieci mają fazy wrażliwe na ruch, na precyzję i dokładność, na szczegóły, na porządek, na naukę mowy. Obserwujmy nasze pociechy. Zrozummy potrzeby wynikające z rozwoju, nie z zachcianek. Nie walczmy z naturą. Umożliwmy dzieciom ćwiczenie umiejętności a zmniejszymy tym samym ilość wybuchów furii. Jeśli już dojdzie to nich to, rozumiejąc potrzeby dziecka okażmy mu empatię a na pewno kryzys zostanie szybko zażegnany.

Jak wyglądają u was fazy wrażliwe dziecka? Pozwalacie swoim dzieciom na intuicyjne i swobodne nabywanie umiejętności?

 

Może zainteresują cię inne artykuły na temat radzenia sobie z wybuchem emocji malego dwulatka:
4 proste sposoby aby poradzić sobie z „niegrzecznym” dzieckiem.
Mamo, zadbaj o siebie!
8 sposobów jak nie mówić dziecku nie.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here